הגאווה של מרכז א.ר.ם – ניתוחים פורצי דרך להתאמה מגדרית

0
164
צילום: אפרת בן-יוסף

בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג מציעים שלושה סוגי ניתוחים להתאמה מגדרית, בטכניקות חדשניות ופורצות דרך בארץ ובעולם: השטחת גרורגרת בגישה אנדוסקופית וללא חתך חיצוני, נישוי קול בגישה אנדוסקופית ושינוי מבנה הפנים. היחידה להתאמה מגדרית בא.ר.ם פועלת למען הקהילה הגאה ומאפשרת התאמת המאפיינים הגופניים של המטופלים אל המגדר אליו הם משתייכים

בישראל חיים אלפי טרנסג'נדרים, כשמדי שנה נרשם גידול של כ-15% במספרם וכן לביקוש לניתוחים להתאמה מגדרית. במקרים רבים, מדובר למעשה בניתוחים מצילי חיים עבור בני ובנות הקהילה הטרנסג'נדרית, שמתקשים מאוד בחייהם הכפולים , שבתחושת הסתירה שבין הגוף הפיזי לבין הזהות המגדרית.
למרבה הצער, גם בשנת 2023 עדיין קיימת להט"בופוביה בישראל, והאלימות והאפליה כלפי הקהילה הגאה בכלל וכלפי הקהילה הטרנסג'נדרית בפרט, היא ממשית ומסוכנת.

טיפולים וניתוחים להתאמה מגדרית יכולים להציל נשים טרנסג'נדריות מפני אלימות, ניכור חברתי ואפליה בקבלה לעבודה או השכרת דירה, להציל ממצבים של דיכאון וחרדה ולאפשר עבורן השתלבות חברתית תקינה וטובה.
בא.ר.ם, המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג המאגד יחד מומחים בתחומי האף אוזן גרון, ראשצוואר, פה ולסתות, קיימת יחידה להתאמה מגדרית ובמסגרתה מוצעים שלושה סוגי ניתוחים להתאמה מגדרית, בטכניקות חדשניות ופורצות דרך:

השטחת גרוגרת, בגישה אנדוסקופית – שיטה חדשנית בעולם שפותחה על ידי פרופ' אבי חפץ, מומחה בכירורגיה ואונקולוגיית ראש-צוואר, בא.ר.ם. עד היום ביצע פרופ' חפץ 15 ניתוחי השטחת ("שיוף") גרוגרת בטכניקה החדשה – בגישה האנדוסקופית, דרך חתך קטן ברירית השפה התחתונה ובכך ייתר וחסך צלקת בצוואר.
בניתוח מבצעים הקטנה של הגרוגרת ע"י שיוף סחוס הגרוגרת ובכך מקטינים משמעותית את הבליטה האופיינית למבנה ולמראה הגברי. הגישה הכירורגית המקובלת כיום לניתוח זה ביתר בתי החולים בארץ ובעולם, היא הגישה הצווארית – ביצוע חתך רוחבי צווארי שאורכו כ-3-4 ס"מ, המותיר צלקת. "על פי מחקרים בינלאומיים, נוכחות צלקת צווארית פוגעת משמעותית בדימוי העצמי ובאיכות חיי המנותחים ובכך, נוצר מצב שבו למעשה מוחלפת בעיה אסתטית אחת בבעיה אסתטית/קוסמטית אחרת. בכדי לפתור בעיה משמעותית זו, פיתחתי את הגישה הכירורגית החדשה". מסביר פרופ' חפץ.

משך הניתוח הינו בין שעה לשעה וחצי, תהליך ההחלמה פשוט יחסית והמטופלים משתחררים לביתם כבר בבוקר למחרת, תוך הנחיה לחזרה לשגרת אכילה, שתיה ודיבור רגילה שאינה מופרעת הודות למיקום הניתוח.
כאמור, השיטה שפיתח פרופ' חפץ נחשבת לפורצת דרך ועוררה הדים בישראל וברחבי העולם כולו ורק לפני כשנה, בוצע הניתוח לראשונה מחוץ לגבולות ישראל, בניו-יורק, ארה"ב, בהנחייתו הצמודה של פרופ' חפץ.

שינוי מבנה פנים – ניתוח המבוצע על ידי ד"ר יואב לייסר, מומחה לכירורגיית פה ולסתות, בא.ר.ם. ניתוח שינוי מבנה פנים נותן מענה בכל הקשור לשינויים במבנה הגרמי של הפנים: שינויים בעצמות הלסת, ארובות העין, הסנטר, הלחיים, המצח וכו'. תהליך השינוי דורש התאמה לתווי פנים נשיים או גבריים, המתאימים למגדר אליו משתייכים המטופלים. כלומר, בתהליך התאמה מגדרית של אישה טרנסג'נדרית ושל גבר טרנסג'נדר, לעיתים יש צורך לשנות את זוויות הלסת, ומבני המצח והסנטר.

בנוסף, קיימים גם טיפולים להגדלת ועיבוי שפתיים אם על ידי מילוי שפתיים בחומרי מילוי שונים, או על ידי ניתוח חדשני וטבעי, בו הגדלת השפתיים נעשית באמצעות פעולה כירורגית ייחודית להארכת השפתיים.
כיום, הניתוחים לשינוי מבנה הפנים מערבים ומשלבים משתלים מיוחדים, שנוצרו בטכנולוגיות מתקדמות להדפסת תלת מימד, אשר מתאימות את המשתלים באופן אישי למבנה הפנים של המטופל/ת, באמצעות הדמיות ממוחשבות פרטניות. באופן זה, ניתן לעצב את הפנים בהתאמה מלאה למבנה הפנים הקיים ולהגיע לתוצאה הרצויה, ללא סתירה ביניהם.

נישוי קול – ניתוח המבוצע ע"י ד"ר חגית שופל-חבקוק, מומחית לכירורגיית מיתרי הקול, מחלות גרון, הפרעות נשימה בא.ר.ם. תהליך נישוי קול מתחיל בטיפול הורמונלי תרופתי. חשוב לדעת, כי בתהליכי נישוי קול קיים שוני משמעותי בין התהליך שעוברת אישה טרנסג'נדרית לעומת התהליך שעובר גבר טרנסג'נדר. בהליך ההתאמה של גבר טרנסג'נדר, חלק מהטיפול התרופתי הוא בין היתר, קבלת ההורמון הגברי – טסטוסטרון, שהופך את הקול הנשי לעמוק ו"בסי/ גברי" יותר.

לרוב, שינוי זה מספק את המטופלים ורובם לא ממשיכים לטיפול כירורגי. לעומת זאת בהליך התאמה של אישה טרנסג'נדרית, הטיפול בהורמונים נשיים וחסמי טסטוסטרון, אינו משפיע על שינוי גוון הקול הגברי לנשי ורך יותר. מכאן, שרבות מהנשים הטרנסג'נדריות פונות להשלמת התהליך על ידי ניתוח לנישוי קול.

ד"ר שופל-חבקוק התמחתה בארה"ב, בין היתר, גם בניתוחי התאמה מגדרית לנישוי קול. קיים מגוון ניתוחים לנישוי קול, ביניהם ניתוח אנדוסקופי, ללא חתך צווארי חיצוני, שנחשב חדש יחסית וצובר פופולריות רבה, בשני העשורים האחרונים. ניתוח זה הוא "ניתוח לקיצור מיתרי הקול" (Modified Wendler’s Glottoplasty), הגורם להם לרטוט בצליל גבוה יותר. בהליך הניתוח מתבצע קיצור של המיתרים בכ-50% ומיקומה מחדש של הקומיסורה הקדמית (מקום התמזגות המיתרים מלפנים), למיקום אחורי יותר. לניתוח זה יתרונות מהותיים: הניתוח מתבצע כולו בגישה אנדוסקופית – ללא חתך חיצוני ומכאן, גם ללא צלקת צווארית, תוצאות הניתוח ארוכות טווח ומכיוון שישנו שינוי אמיתי במיתרי הקול הוא נשמע כ"קול נשי טיבעי".

לסיכום, לא פעם נשים טרנסג'נדריות מתקשות ליצור קשרים חברתיים ובין אישיים, שכן בשעה שהמראה הכללי שלהן נעשה נשי, מבנה הפנים והגרוגרת נשארים בעינם ולעיתים, אינם מתאימים למראה הנשי וקולן נשאר גברי. לעיתים, הן מעדיפות להימנע מדיבור בחברה ומקיום שיחות טלפון, חוששות לצחוק או להשתעל שמא יזכו ליחס שאינו מכבד או מפלה. טיפולים להתאמה מגדרית, ובניהם הניתוחים לשיוף הגרוגרת, שינוי מבנה הפנים ולנישוי הקול, יכולים להציל נשים טרנסג'נדריות מפני ניכור חברתי, אלימות, ואפליה ואף למנוע מהמטופלות מצבים של דיכאון וחרדה ובכך לאפשר עבורן השתלבות חברתית תקינה.