טיפול בחרדת טיסות

0
3246
טיפול בחרדת טיסות

לא אחת אנו שומעים על אנשים הסובלים מתופעה של חרדת טיסות. אנשים אלה פוחדים לעלות על מטוס ואפילו עשויים לסבול מהתקף חרדה כאשר המטוס ממריא או נוחת. אנשים אלה, חוששים מהנורא מכל והם בתחושה שבכל רגע המטוס יתרסק. מצד שני, ההימנעות מטיסה, עשויה להחריף את התופעה ואינה מאפשרת לסובלים מחרדה זו, חוויית טיסה נורמטיבית. על מנת לא לפחד מטיסות, יש לבצע טיפול בחרדת טיסות.

הטיפול היעיל, הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי או CBT.

הפסיכותרפיסט המוכר והוותיק, אורי פוקס, משתמש באמצעות טיפול זה, על מנת לזהות את מקור הפחד, למרות שרבים סבורים כי יש סיבה לפחד, כאשר אנו נמצאים אלפי ק"מ באוויר. לעיתים הפחד, נובע לא רק מהסכנה של התרסקות המטוס חלילה, כי אם מהקושי של חוסר שליטה או חוסר האונים שנלווה בטיסה זו בקרב מי שסובל מחרדות אלה. באמצעות טיפול בחרדת טיסות, ניתן יהיה להתגבר  על הפחד כאשר כנראה נובע גם מקלסטרופוביה או מפחד גבהים. יש לבחור את הטיפול המתאים לפי האבחון של כל מטופל באופן אינדיבידואלי.

הכול מתחיל מהרגש גם כאשר מדובר על חרדת טיסה

אחד מהתרפיסטים המוכרים המתמחה בטיפול בחרדות ודיכאונות מר אורי פוקס, טוען, כי האימה הינה רגש חזק ולפעמים כאשר קיימת חוסר שליטה, הבעיה היא גדולה יותר ואז מגיעים התקפי החרדה. אלה הסובלים מחרדת טיסה, פוחדים מהפחד… כאשר אדם כזה נמצא לפני טיסה כבר מנגנוני הפחד, עובדים אצלו שעות נוספות ולכן, כאשר אנשים אלה, יתחילו טיפול בחרדת טיסות, הם יצטרכו להתאמת ולהתרגל לטיסות, כך שהפחד בכל פעם יפחת. סה"כ אין מדובר בסכנה ממשית ולכן, מי שסובל מחרדת טיסות יצטרך להבין זאת באופן מוחשי.

יש לתרגל כמה שיטות כגון תרגילי נשימה, על מנת להשתמש בהם בעת הטיסה, נשימה והרפיה, יילמדו במהלך טיפול בחרדת טיסות. אורי פוקס, מקנה תרגול למטופליו של תרגילי נשימה ועוד שיטות במסגרת טיפול בשיטת CBT, כאשר המטופלים יצטרכו לתרגל אותם, גם כאשר הם אינם בקליניקה, מה שיסייע למטופלים להתמודד היטב לפני התקפת חרדה. כדאי להרפות ולא להיות תחת לחץ בעת הטיסה ואת טבילת האש הראשונה, ניתן לבצע זמן מה לאחר טיפול CBT, אשר יסייע רבות ומוכח כטיפול יעיל ומוצלח.

השמים הם לא הגבול…

אנשים אשר סובלים מחרדת טיסה, תמיד חוששים מתאונות מטוס ולכן, השמים הם בהחלט לא הגבול. את זה יש להחדיר בתודעתם של מטופלי אם תחשבו לרגע כמה תאונות דרכים קיימות ולעומת זאת, תאונת מטוסים אינה נפוצה, היות וזה שונה לחלוטין מכבישים סואנים ומלאי מכוניות, כאשר הסיכוי לתאונת דרכים, יהיה גדול בהרבה יותר. ההמחשה הזאת מסייעת למטופלים לקבל את התודעה ולהתמודד טוב יותר, כאשר הם יבינו כי התודעה ושינוי דפוסי המחשבה וההתנהגות, יסייעו להם לטוס בנחת ואיכות חייהם רק תעלה, כאשר ללא חשש יגשימו יעדים לנופש שהם חולמים עליהם כל השנה , אך הפעם- ללא חרדת טיסה.

לסיכום אורי פוקס אומר, כי פחד מפני טיסה, הינה פוביה מוכרת בקרב רבים וניתן להתמודד איתה גם באמצעות טיפול תרופתי בחרדות רק כאשר ההתקפות של החרדה הינן תכופות, אך טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בהחלט יוכל להקל על הסובלים מתופעה זו כאשר הטיפול הינו מקצועי, ממוקד וקצר מועד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here