שיווי משקל וחזרה לאיזון

0
676
שיווי משקל וחזרה לאיזון
קרדיט: Freepik.com

כשהגוף מאוזן, נשמרת היציבה הנכונה – הן ברמת התנועה והן ברמת הנכונה. מהי היציבה הנכונה? היציבה שנכונה לגוף ייחודי. לכל גוף יש את האיזון שלו, וכל אחד יכול לזהות את שיווי המשקל המתאים עבורו באם הוא ינסה לזוז קצת ימינה, קצת שמאלה, קצת קדימה וקצת אחורה ויבדוק מהי הנקודה שמרגישה "נכון" עבורו.

תמיכה בתנועה העצמית

ניתן להגיד, שעצם מאוזן ויציב זה עצם שקל יותר להזיז אותו. זאת כיוון, שלוקח יותר אנרגיה להזיז עצם שאינו מאוזן או יציב, מאשר עצם שכן. או לפחות זה מה שקראנו בספר על הרמת משקולות. אם נניח שזה נכון, יש לכך מספר יתרונות מעניינים. ראשית, יותר קל להזיז את הגוף – צריך פחות אנרגיה. אם אנחנו מדברים על קהילה שיש לה אתגרים עם תנועה עצמית, עצם היכולת לשמר איזון ושיווי משקל יכולה לתמוך בהנעת הגוף קדימה. בין אם מדובר על היכולת ללכת ביציבות, מבלי להתנודד – ובין אם מדובר על היכולת לקום מישיבה בקלות, פשטות – בלי נפילה. כמו גם היכולת לעלות במדרגות מבלי למעוד. סטטיסטיקות מסוימות, מציינות שלכ-9 אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים, מעל גיל 65 יש דיווחים כאלה או אחרים על חוסר שיווי משקל.

באופן כללי, ישנן 3 מערכות תחושתיות, שיכולות לתמוך בשיווי המשקל. מערכת הראייה, המערכת הוסטיבולרית (שיש שימקמו אותה באוזן הפנימית) ומערכת הפרופריוספציה (אשר יש לה, לפי מה שחלק מהאנשים ייחסו לה – תפקיד של תקשורת עם המוח ובו היא מספרת למוח איפה הגוף נמצא ביחס לעולם. יש לה מעין חיישנים במפרקי הגוף כדי לסייע בכך, על פי טענות מסוימות). מערכות אלו עוזרות לעבד מידע, כפי שהוא נתפש "בעולם החיצון", ולאחר שהמידע עובד על הגוף או המערכת להגיב במהירות וכמו "לתקן מסלול". ומתוך כך לתרום ולתמוך ביציבות הפנימית.

תסמינים ותופעות הקשורות לשיווי משקל

המדע, או ענף הרפואה, גילה כל מיני גורמים שיכולים לתמוך בהיווצרותן של הפרעות בשיווי המשקל. בין אם מדובר על בעיות באוזן הפנימית, במוח, בלב, בזיהומים, בתרופות, מחלות וכן הלאה. באופן כללי, כדי לבדוק מה הן תופעות הלוואי של אי אילו תרופות. מעבר לכך, יש שיגידו שתזונה, כמו גם אורח חיים בריא יכול לסייע במניעת הפרעות לשיווי המשקל. בין אם מדובר על אכילה של מזונות שיש בהם כמות מועטה של מלח, או להימנע מצריכת קפאין כמו גם אלכוהול. ויש בכך הרבה היגיון, לא רק עבור ענייני שיווי משקל. שכן מדובר על גורמים מסוימים, שניתן לחשב אותם לתוך הרבה משוואות של בריאות. בין אם רוצים להוריד במשקל, להרים יותר משקל במכון, ובאופן כללי לייצר אווירה של בריאות.

לעתים, הפרעות בשיווי המשקל, יכולות בפני עצמן להוות מעין תסמין לתופעות בריאותיות אחרות. על כן, כדי לשתף את הרופא או את המטפל שיש תסמינים שכאלו – יש לזהות שאכן מתרחש מצב של חוסר בשיווי המשקל. מתבקשת מעין ערנות לתחושה של אי יציבות בתנועה, ואפילו תחושת ריחוף או סחרור גם במצב מנוחה. זאת כדי לזהות זאת ולדווח לגורם המטפל, כדי להכניס בשקלול לתוך הטיפול המדויק.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here