מרפאת טרשת נפוצה בקהילה

0
532
צילום שירותי בריאות כללית

שניתן עד היום במסגרת מרפאות החוץ של בתי החולים. שיתוף הפעולה בין המרכז הרפואי כרמל ובין מחוז צפון הנו ייחודי לכללית ומנגיש לראשונה שירות רפואי מורכב לקהילה: "ניהול נכון ונאות של המחלה בקהילה יכול בהחלט למנוע את הצורך באשפוז"
פתיחת מרפאת המעקב והטיפול בטרשת נפוצה ומחלות נוירו-אימונולוגיות, במרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת כללית מחוז צפון הנה סנונית ראשונה בארץ לגישה שמונהגת כיום על ידי כללית – הנגשת הרפואה ויציאת המומחים מתוך בתי החולים אל הקהילה.

צילום שירותי בריאות כללית

המחלה הנוירו-אימונולוגית השכיחה ביותר היא טרשת נפוצה, כשבישראל כולה מתמודדים עם המחלה כ-9,000 אנשים, ובמחוז הצפון בלבד ישנם 550 מטופלים של כללית החולים במחלה. המחלה שכיחה יותר אצל נשים, כאשר רוב האבחנות נעשות בין הגילאים 20-40, בדיוק בשלב בו אנשים צעירים עסוקים בפיתוח הקריירה ובהקמת משפחה.
מהי טרשת נפוצה?
במחלת הטרשת חל שיבוש בפעילות התקינה של מערכת החיסון, אשר גורם לפגיעה במעטפת המיאלין של תאי העצב הממוקמים במוח ובחוט השדרה וגם בתאי העצב עצמם. כתוצאה מכך נפגע תפקוד תאי העצב ומתפתחים תסמינים קליניים כמו למשל כאבים, חולשה של השרירים, קושי בהליכה, קשיים בראייה, תשישות, קושי בשליטה על הסוגרים ועוד. למרות החשש הגדול בקרב החולים המאובחנים לראשונה בטרשת נפוצה, יש בידי הרופאים כיום תרופות שיכולות להחזיר את האיזון למערכת החיסון ולהוביל להפסקה או להאטה דרמטית של פגיעת המחלה במערכת העצבים.
גילוי מוקדם מסייע להאט את התקדמות המחלה.

"ישנה חשיבות עצומה לאבחון מוקדם, שכן התרופות יעילות הרבה יותר בתחילת המחלה כשעדיין אין נזק נוירולוגי גדול", מסביר ד"ר דניאל גולן, סגן מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים כרמל של כללית, ומנהל מרפאת הטרשת החדשה במרכז הרפואי מגדלי נצרת של כללית מחוז צפון. "נוסף לטיפולים אימונולוגיים יש לנו אפשרות לתת טיפולים בסימני המחלה – תרופתיים ולא תרופתיים, כמו שיקום, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ותמיכה רגשית, כל אלו ניתנים כדי לשפר את איכות החיים של המטופלים".
ד"ר גולן בעל ניסיון רב שנים בטיפול באנשים עם טרשת נפוצה ובחולים נוירו-אימונולוגיים במסגרת מרפאת החוץ הגדולה במרכז הרפואי כרמל. הוא גם חבר פעיל בחברה הישראלית לנוירו-אימונולוגיה, חבר פעיל בוועדות ההסכמה מטעם משרד הבריאות לקביעת הפרדיגמות הטיפוליות העדכניות בתחום, חבר במועצה הרפואית המייעצת לאגודה הישראלית לטרשת נפוצה ומרצה קליני בפקולטה לרפואה של הטכניון.
הוא מציין כי במקרים רבים הטיפול יוביל לעצירה מלאה של התקדמות המחלה, ואף לשיפור בסימפטומים. "חלק מהתרופות ניתנות בדרך הפה ואחרות ניתנות בהזרקה או בהזלפה לתוך הווריד מעת לעת. כפי שאפשר להבין, תרופות שפועלות על מערכת מורכבת כמו מערכת החיסון, כרוכות בתופעות לוואי ודרושה מומחיות ומיומנות כדי לנהל את הטיפולים האלו באופן בטוח".
תובנות חדשות ותרופות חדשות
תובנות חדשות אודות גורמי המחלות הנוירולוגיות מצטברות וטיפולים חדשים מתפתחים בקצב מהיר. "תחום הנוירו-אימונולוגיה הוא דוגמה טובה להתפתחות מקצוע הנוירולוגיה, אם לפני 25 שנה לא היה בידינו טיפול ספציפי לטרשת נפוצה, היום קיימות בשימוש כ-15 תרופות אימונולוגיות, עם יעילות מוכחת בעיכוב המחלה", מסביר ד"ר גולן, שפרט לטיפול בחולים מוביל במשך שנים מחקר קליני בתחום.
בשנים האחרונות עסק ד"ר גולן בחקר התפקוד הקוגניטיבי של אנשים עם טרשת נפוצה, בימים אלו הוא מוביל מחקר שמטרתו לרתום את בסיס הנתונים של כללית כדי להבין את המגמות באפידמיולוגיה של המחלה בישראל ואת השפעתן של התרופות האימונולוגיות על אספקטים שונים של חיי המטופלים, למשל יעילות קלינית של חיסונים לנגיף הקורונה.
ד"ר גולן פוגש במסגרת עבודתו לא מעט סיפורים של אנשים, רבים מהם צעירים המתמודדים עם המחלה. אחד הסיפורים הוא על מטופלת בת 45 עם מחלה נוירו-אימונולוגית בשם NEUROMYELITIS OPTICA המתבטאת בהתקפים חוזרים של דלקת חוט השדרה ועצבי הראייה. בתחילת הדרך המטופלת לא היתה משוכנעת בחשיבות הטיפול האימונולוגי המונע, ובתוך כמה חודשים חוותה התקף קשה שהצריך טיפול במסגרת אשפוז. ההתקף הביא לשיתוק מוחלט של שתי הרגליים ואובדן שליטה על הסוגרים. לאחר טיפול אינטנסיבי האישה השתקמה, וכעבור שנה היא הולכת ללא הליכון וחזרה לשלוט בסוגריה באופן מלא.
"העבודה בבית החולים חיונית כדי לשמור על רמה מקצועית גבוהה, שכן במחלקת האשפוז בבית החולים אנו פוגשים במחלות הנוירולוגיות החריפות והמורכבות ביותר. יחד עם זאת, רוב החולים לא זקוקים לאשפוז, וניהול נכון ונאות של המחלה בקהילה יכול בהחלט למנוע את הצורך באשפוז". מסביר ד"ר גולן.
עד היום כל המרפאות הנוירו-אימונולוגיות בישראל נמצאו בבתי החולים מסיבה ארגונית בלבד כיוון שהרופאים הם רופאי בית חולים. "במקום להטריח את המטופלים עד לבית החולים אנו עושים כאן צעד חדשני בישראל ומביאים את רפואת בית החולים אל הקהילה, המרפאה הנוירו-אימונולוגית החדשה תספק מענה מקצועי לכל שלבי המחלה. פרט לנוירולוג ישנו צוות רב תחומי הכולל מטפלים ממקצועות נוספים כגון אורולוגיה, נוירו-אופתלמולוגיה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק", אומר ד"ר יוסף עאוני מנהל המרכז הרפואי מגדלי נצרת בו נפתחה המרפאה החדשה. .
ד"ר גולן מסכם כי הוא מאמין שהקשר בין הרופא לציבור המטופלים צריך להיות אישי וישיר, ללא מחסומים בירוקרטיים. "למטופלים שלי יש את כתובת המייל שלי ולחלקם גם את מספר הטלפון, הם יכולים להשיג אותי כשצריך להתייעץ ומעולם לא התאכזבתי מהגישה הזו".
ניתן לזמן תור למרפאה נוירו-אימונולוגית ב2700* לאחר קבלת הפנייה מהרופא המטפל.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here