כמה קשה למצוא עבודה לבעלי מוגבלויות?

0
402
Photo by Nathan Anderson on Unsplash

מצד אחד, המודעות לחשיבות שילוב בעלי מוגבלויות בחברה גבוהה מאוד בימינו. יש גם מחקרים רבים שמוכיחים כי מדובר במשימה לא בלתי אפשרית, ולמעשה גם החוק דורש זאת (פירוט בהמשך הכתבה). מצד שני, ישנם גם לא מעט מכשולים בדרך לתעסוקת בעלי מוגבלויות, כך שהתשובה לשאלה שבכותרת היא "פחות קשה מבעבר, אבל עדיין קשה". בעמוד זה תמצאו מידע לגבי המחסומים הקיימים והדרכים לעקוף אותם.

התועלת הרבה של שילוב בעלי מוגבלויות בשוק התעסוקה

החוק מחייב כאמור שילוב אנשים בעלי מוגבלות בכל מקום עבודה – גם במגזר הציבורי וגם במגזר הפרטי. החוק הרלוונטי הוא חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, והוא חל על חברות שיש בהן מספר עובדים גדול: במגזר הציבורי המינימום הוא 25 עובדים ובמקומות אלה נדרשת העסקה של לפחות 5% בעלי מוגבלויות. במגזר הפרטי, מתוקף צו הרחבה, יש לוודא ששיעור העובדים בעלי מוגבלות הוא 3% לפחות, וזאת אם ישנם 100 עובדים ומעלה.

חשיבות שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה נובעת לא רק מכוח החוק, אלא גם מהתועלת הרבה – למעסיקים, למדינה וכמובן לבעלי מוגבלויות (שמהווים 20% מאוכלוסיית ישראל). המעסיקים זוכים בעובדים מסורים ובעלי מוטיבציה גבוהה. בעלי המוגבלויות מרגישים שייכים ושווים, ובנוסף מגלים בעצמם ומפתחים יכולות חדשות שמשמשות אותם גם מחוץ לשעות העבודה. הרווח למדינה הוא העלאת שיעור ההשתתפות בשוק העבודה של פלח אוכלוסייה משמעותי.

סטיגמות לא רלוונטיות

המחסום העיקרי בפני העסקת בעלי מוגבלויות הוא סטיגמות מיושנות. אמנם במאה ה-21 הן הולכות ומתפוגגות, אבל עדיין ישנם מעסיקים שחוששים להעסיק אנשים על הרצף האוטיסטי (גם כשהאדם מוגדר, על סמך אבחון מקצועי, כבעל אוטיזם בתפקוד גבוה), אנשים בעלי נכות פיזית ומתמודדי נפש. הדרך האפקטיבית ביותר להיאבק בסטיגמות הבעייתיות היא העלאת המודעות – באמצעות סיפורי הצלחה של שילוב בעלי מוגבלויות במקומות עבודה מגוונים.

צורך בהתאמות

מחסום נוסף בדרך לשדרוג השילוב של בעלי המוגבלויות בשוק התעסוקה הוא הצורך של חלק מאותם עובדים בהתאמת מקום העבודה אליהם. לעיתים מדובר בהתאמות פיזיות, ובמקרים אחרים נדרש תיווך מסוים של המציאות – כך שהעבודה תתבצע ביעילות ובבטחה. בהקשר זה כדאי לדעת שהמדינה מציעה מענקים למעסיקים שנדרשים להתאים את סביבת העבודה לבעלי מוגבלויות. פתרון נוסף הוא ליווי צמוד – ישנן מסגרות ייעודיות לבעלי מוגבלויות אשר שולחות ביחד עם העובדים גם איש מקצוע שישהה לצידם ויעזור להם למלא את תפקידם באופן מיטבי. עוד אופציה היא העסקת בעלי מוגבלויות במרכזי תעסוקה שהוקמו ספציפית עבורם, לרוב כחלק מהמסגרת הכוללת שבה הם חיים.

ניסיון רלוונטי

גם אנשים ללא מוגבלות מתקשים לעיתים למצוא עבודה שהולמת את הכישורים שלהם, ובפרט כשהם חסרי ניסיון רלוונטי. עבור בעלי מוגבלויות זהו אתגר מורכב – מפני שלא תמיד יש מי שייתן להם את ההזדמנות הראשונה. מאמץ משותף – של המדינה, של המעסיקים, של המסגרות המטפלת בבעלי מוגבלויות ובמידה מסוימת גם של הציבור הרחב – יאפשר להתגבר גם על משוכה זו ויוביל לשילוב מיטבי ותעסוקה מתגמלת מכל הבחינות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here